viernes, 26 de octubre de 2012

Assessoria d'Orientació Acadèmica i Professional del Servei d'Informació Juvenil El LLoro


Un tarda per setmana, les orientadores gestionen l'Assessoria d'Orientació Acadèmica i Professional del Servei d'Informació Juvenil El Lloro, de l'Ajuntament del Prat de Llobregat.

Qualsevol jove, o persona interessada, pot utilitzar aquest servei, preferentment mitjançant cita prèvia. Les assessories tenen una durada d’aproximadament 30 minuts. Vaig poder participar com a observadora durant aquesta assessoria. En aquest breu espai de temps, l’orientadora ha de ser capaç d’entendre la demanda que se li està fent, i tractar de donar-li resposta de la manera més precisa i adequada possible. En alguns casos es tracta de simples demandes d’informació d’un tema molt concret, com per exemple: “quins centres de formació professional de la comarca ofereixen CFGM de només 1 any? On puc trobar ofertes de feina o borses de treball per treballar a l’estranger?” . Altres poden ser més complexes, com una noia que acaba d’arribar al país després de fer batxillerat al seu país i vol anar a la universitat: cal explicar tot el procés d’homologació, procediment per accedir a la universitat, continguts de les proves PAAU, etc. En altres ocasions es veu que el jove ve pressionat per la família, i no està realment motivat. Part de la tasca de l’orientadora és ser capaç de detectar això, ajudar-lo a fer un procés d’autoconeixement, detectar possibles interessos i orientar-lo cap a uns estudis que li puguin resultar motivadors. En casos complexos, l’assessoria es pot fer en varies sessions, demanant al jove que es miri alguna cosa o s’ho pensi i vingui per tornar-ho a parlar.
L’orientadora disposa d’un ordinador amb connexió a internet, des d’on es poden fer totes les consultes necessàries, i sobretot, ensenyar a l’usuari on i com pot trobar informacions que puguin ser rellevants per la seva situació, perquè vagi guanyant en autonomia. Es va fent un document on queden registrades les informacions importants, i s’imprimeix al final de la sessió perquè l’usuari marxi amb la informació per escrit: centres on s’imparteix cert tipus d’estudis,  pagines web de referència, telèfons de contacte, etc. També existeix la via de consulta on line, telefònica, i a través de l’Skype.

He comprovat que aquest servei pot ser tot un repte per la psicopedagoga. En un espai molt breu de temps, ha de donar eines a un jove del que no coneix res, que li puguin ser útils per la seva presa de decisió d'una manera consicent i amb una base sòlida. L'orientadora ha d'ajudar a fer una mediació entre el passat (trajectòria acadèmica o professionals i resultats), el present (possibilitats i motivacions) i el seu futur ( prioritzar d'entre tots els possibles).

Aquí podem veure un vídeo amb la presentació del servei:

 


No hay comentarios:

Publicar un comentario