sábado, 8 de diciembre de 2012

Actualitat del món educatiu, la formació i el món del treball

Els professionals d'Educaweb, com a professionals de l'educació, han d'estar molt al dia de l'actualitat del món educatiu, la formació i el món del treball, sobretot en tot allò que corresponen al marc legal en el qual desenvolupen les seves tasques.
Una de les notícies que se n'ha fet ressó aquesta setmana en el Butlletí que el.laboren periòdicament, ha estat les declaracions del ministre d'Educació, Esports i Cultura, José Ignacio Wert, en les que presentava l'esborrany de la Ley de la Mejora  de Calidad Educativa (LOMCE), amb nous canvis. Un dels apartats que ha generat més polèmica és la divisió de les assigantures en troncals, específiques i d'especialitat, atorgant-lis un percentatge d'hores diferents a cada tipologia. D'aquesta manera, el castellà passa a ser una assignatura troncal, mentre que les llengües cooficials de les diferents comunitats autònomes, com el català, passen a ser una assignatura d'especialitat. D'aquesta manera, a la ESO, on també es produirà aquesta divisió, ja no serà necessari examinar-se obligatòriament de la llengua cooficial per obtenir el títol, ja que dependrà de la especialitat escollida.

També considera que el castellà és la llengua vehicular de l'aprenentatge i caldrà garantir que els alumnes puguin estudiar en castellà, en centres privats sino es fa a la pública, però passant la factura al govern autonòmic.
Aquests canvis repercuteixen negativament en el model d'immersió lingüística que regeix el nostre sistema educatiu actual. Els resultats dels informes PISA mostren que els alumnes catalans tenen un domini del castellà simliar que la resta d'alumnes de l'estat espanyol, per sobre d'algunes comunitats i per sota d'algunes altres. En canvi, els avantatges que ofereix la garantia de que tots els alumnes que hagin estat escolaritzats a Catalunya puguin dominar les dues llengües cooficials, representa un aspecte molt positiu per la cohesió social i per la igualtat d'oportunitats d'aquests joves. Per tant, sorprenen aquests canvis, que responen més a criteris polítics que pedagògics.
Com a professionals del món de l'educació, en tant que psicopedagogues, cal estar molt al dia dels canvis que es produeixen, i cal reivindicar que tots els canvis es regeixin per criteris pedagògics. Com a professionals, hem de reivinidcar el nostre paper, la importància de les avaluacions per analitzar els resultats i la introducció de millores, la lògica d'el.laboració dels currículms i lo nefast que és que hi hagi tants canvis en el sistema educatiu, per als centres, per al professorat, per als orientadors, i evidentment, pels alumnes, que són qui finalment pateixen les conseqüències de tal desconcert.

1 comentario:

  1. Laura,
    Hem fet més o menys la mateixa entrada, suposo que un canvi normatiu, afecta de manera directa a totes les persones vinculades al món educatiu.
    Després que fes l'entrada al blog hi van haver-hi nous canvis per part del minstre, dient que per obtenir la titulació d'ESO i Batxillerat si que s'haurien d'examinar de llengua catalana.
    D'altra banda, la meva pregunta és, si les avaluacions externes de totes les matèries venen per part del MEC, amb quina llengua es farà?

    ResponderEliminar