sábado, 25 de mayo de 2013

CONCLUSIONS DEL PRACTICUM II

Ja arribem gairebé al final del pràcticum i toca mirar una mica endarrera per veure el camí recorregut. Les metes que m'havia proposat al principi del pla de treball crec que s'han acomplert. Amb la meva intervenció volia millorar, en el marc de l'entitat,  els recursos i materials  educatius d'orientació acadèmica i professioanl per la realització d'estudis a l'estranger. Això ha passat per actualitzar i reformular els continguts de l'apartat corresponent  dels portals d'Educaweb (versió estatal i versió catalana) i del navegador Neptu ( Navegador d'estudis i professions per a tu)., desprès d'un treball previ de recerca i tractament de les informacions.  He el.laborat unes fitxes didàctiques de resum que es poden utilitzar en   les activitats presencials d'orientació acadèmica que ja realitza l'equip d'orientadores, i finalment he dissenyat una nova activitat en format taller per treballar la orientació d'aquest tema amb joves estudiants. Tanmateix, m'hagués agradat poder aplicar l'activitat dissenyada, i poder tenir més  feedback  dels continguts incorporats al portal i al navegador per part dels usuaris. Així hagués pogut fer-ne una millor avaluació.
Els recursos utilitzats crec que han estat els adequats, i he treballat bàsicament amb l'equip d'orientació, més el suport d'un informàtic. Les principals dificultats que em vaig trobar al principi eren sobretot perquè l'àmbit específic dels estudis a l'estranger no ho dominava massa, malgrat em va resultar molt motivador, i la part de recollida d'informació i actualització va ser més llarga del que em pensava i havia planificat.  També haig de dir que no estic massa acostumada a treballar amb blogs ni dissenys de materials digitals ni dinamitzar espais virtuals, però m'ha semblat molt senzill actualitzar el portal i el navegador, un cop l'informàtic em va explicar el procediment i el vaig aprendre a  fer de manera autónoma. En realitat, la tasca prèvia de preparar el material didàctic és molt més difícil que penjar-ho a internet.
La meva tutora i l'equip d'orientació en general han estat de gran ajuda en tot el procés. Elles tenen més experiència i m'han pogut guiar en les preses de decisions relatives a quina informació és rellevant, com ho posem, quina metodologia podem aplicar, quin tipus de preguntes poden provocar més al jove, etc. Elles coneixen millor el perfil d'usuaris que utilitza el portal, el navegador i les activitats presencials, les demandes que fan, quin tipus d'intervenció és més eficaç, etc. En les darreres fases del projecte, és on he vist com el pràcticum cobrava tot el seu sentit, doncs recordava coses que haviem anat estudiant durant la llicenciatura, i que ara estava posant en pràctica: donar significat als continguts,la necessitat de promoure una actitud favorable, potenciar l'autorientació del jove, guiar o acompanyar al jove en un procès d'autoconeixement, etc. També m'he fet més conscient de les potencialitats i limitacions que poden tenir uns materials com els que he estat treballant, des d'un punt de vista psicopedagògic.
Un dels grans reptes del meu pla de treball, era intentar que anessim més enllà que la simple informació sobre la temàtica,  volia que els destinataris reflexionessin sobre aquest tipus d'experiències, sobre les seves possibilitats, limitacions, coneixements previs, etc...En defnitiva, volia que es poguessin obrir portes, sense oblidar que les expectatives han de ser realistes i segons cada cas particular. Per això volia fomentar l'autorientació, acompanyada per la psicopedagoga.
Crec que m'he integrat bé en l'equip d'orientació de l'entitat,i he pogut conèixer com treballen les seves psicopedagogues. A mida que anava avançant en el projecte, i m'anava empapant més de la dinàmica de l'entitat i les intervencions que realitzen, he pogut anar fent més aportacions. També se m'anaven ocorreguent noves propostes a fer. Per exemple, una altra necessitat que vaig detectar a mida que anava dissenyant els materials, de cara a especialitzar-se en orientar als joves en aquest àmbit,   era la necessitat d'estar al dia de les darreres novetats, de legislacions, projectes, programes, convocatòries de beques, notícies, rankings, etc. Vaig pensar que es podria dissenyar un Servei d'Informació de Mobilitat online, ubicat al mateix portal d'Educaweb. Aquest servei podria anar publicant les ofertes i noticies més destacades relacionades amb el tema, i els joves interessats podrien fer una subscripció, de manera que rebrien online periòdicament les darreres novetats i convocatòries. Però això ja seria una altra activitat, que va més enllà d'aquest pràcticum.
El que m'ha resultat molt interessant d'aquest pràcticum és que m'ha obert molt el ventall d'àmbits i tipus d'activitats on pot treballar  una psicopedagoga.  Durant els estudis ja havia treballat una mica la intervenció psicopedagògica en educació no formal, però aquesta experiència crec que conjuga l'educació no formal i la formal, doncs sovint les activitats presencials es realitzen en contextos formals, i col.laboren amb professionals d'educació formal. Quan vaig començar les pràctiques, tenia una visió molt més limitada del que podia fer una psicopedagoga en una empresa com aquesta. Ara veig que les possibilitats són molt més  àmplies, i que també cal estar molt al dia de l'actualitat educativa, saber detectar noves demandes, tendències,  i tenir iniciativa per afrontar els nous reptes que ens trobarem com a professionals de la psicopedagogia.

1 comentario:

  1. Un bon diari de pràctiques que fa pensar en una memòria molt interessant que friso per llegir.

    ResponderEliminar