domingo, 12 de mayo de 2013

Disseny dels materials didàctics

En aquestes darreres sessions, he estat organitzant, prioritzant i reformulant les informacions per tal de fer diferents presentacions del tema treballat. He actualitzat l'apartat d'Estudiar a l'estranger d'Educaweb.cat, i del navegador NEPTU. També he elaborat uns fitxes resum del tema, que es podran presentar en les activitats presencials que realitzen les orientadores en centers educatius o per serveis municipals.

Per fer-ho, he intentat seguir una sèrie de criteris, malgrat algunes de les limitacions que comentava en la meva entrada anterior. He intentat tenir en compte com podria afavorir un aprenentatge significatiu del tema.
He intentat crear les condicions perquè l'usuari pugui tenir una actitud favorable cap a una experiència d'aquest tipus,  mirant de motivar-lo, engrescar-lo, fent veure els aspectes més posititus, sent també conscient de les dificultats existents. El text està estructurat de manera entenedora i amb un llenguatge fàcil per al lector mig, intentant que el lector pugui donar-li un significat propi, i vagi assimilant poc a poc tot el que representa una experiència d'aquest tipus. Amb els diferents apartats , permet que l'usuari navegui en funció dels seus propis interessos i necessitats, segons el seu cas particular. Gràcies als enllaços a altres pàgines, l'usuari pot ampliar o complementar algunes informacions, i anar resolent dubtes, segons li convingui.

Hi ha diferències de continguts i estils en les presentacions dirigides a la ciutadania en general ( portal d'educaweb), a estudiants de secundària i cicles de formació professional ( navegador NEPTU), i als pares i  mares. D'aquesta manera, intentem fer més èmfasi en uns aspectes o uns altres, depenent del cas, ja que l'objectiu que pretenem és una mica diferent. Quan ens dirigim a la família,  per exemple sobretot incidim en com ells poden realitzar l'acompanyament en la presa de decisions del seu fill o filla. En les presentacions dirigides al públic més jove ( NEPTU), per exemple, fem molta incidència en aspectes motivacionals, obrint-los el ventall de possibilitats, però a la vegada fent-los conscients dels aspectes que han de tenir en compte, per no aixecar falses expectatives o objectius poc realistes. Com que el navegador no és d'ús públic, sinó que s'utilitza només en activitats que ja estan acompanyades d'orientadores professionals, es cuida molt aquests aspectes.

Per fer aquesta tasca, primer vaig fer un esborrany que vaig presentar a l'equip d'orientació d'Educaweb. Varem fer una revisió conjunta i vam fer algunes modificions, sobretot del redactat. Vaig adonar-me que el portal Educaweb té un estil característic que cal respectar, per mantenir la coherència amb la resta de continguts de la pàgina. Un cop fetes les modificacions i consensuat el text, un informàtic em va explicar com  funciona l'aplicació informàtica per modificar el text del portal i el navegador, fer enllaços, canviar estils, etc. Es una tasca relativament senzilla que fan les mateixes orientadores.

Vaig demanar a dos amics, externs a l'empresa i que no sabien res de la mobilitat internacional, que llegisssin els textos per veure si era entenedor, si trobaven a faltar alguna cosa, si els resolia possibles dubtes, etc. Un dels aspectes que van demanar van ser orientació específica sobre quines escoles o universitats són les més prestigioses en determinats camps. Aquest va ser un dels temes que inicialment s'havia pensat incloure, però es va valorar amb les professionals del centre que era una tasca massa feixuga pel temps disponible, que de moment no inclouríem. A més, l'empresa està preparant un llibre sobre aquesta temàtica, i està previst fer un estudi dels rànquings de qualitat. Quan s'hagi fet aquesta tasca, es podrà ampliar els continguts del portal.

En general, ha estat una fase de les meves pràctiques molt satisfactòria. He vist com totes les fases prèvies de preparació i anàlisi, es concreten en uns materials didàctics, accessibles per la ciutadania, i que poden ser utilitzats per un equip d'orientació educativa. La seva apliació a la pràctica és el que li dóna més sentit. Malauradament, per incompatibilitat horària no puc assistir a les sessions presencials d'orientació, a més que a aquestes alçades de curs ja gairebé no n'hi han ( es concentren sobretot al segons trimestre del curs acadèmic). M'hagués agradat poder participar en persona en sessions d'orientació grupal, i veure si apareixien dubtes sobre aquest tema concret, i si seria capaç de resoldrel's adequadament, així com saber com avaluen els propis usuaris les orientacions que estan rebent.

No hay comentarios:

Publicar un comentario