miércoles, 22 de mayo de 2013

Disseny de l'activitat presencial sobre estudis a l'estranger

En aquesta última fase de la intervenció, hem passat a fer una proposta de disseny d'una activitat presencial per orientar a la hora de fer uns estudis a l'estranger.
La veritat és que aquesta fase m'ha resultat més complicada del que em pensava. Anteriorment, durant els estudis i la meva pràctica profesional, he hagut de dissenyar activitats educatives, però en la majoria de casos hi havia una demanda clara,  o ja coneixeia prèviament el grup. En aquest cas, l'únic que tenia era una mancança detectada per mi i l'equip d'orientació, a la que intentem donar resposta.  Calia definir objectius, destinataris, metodología, estrategies, etc. No hi havia un destinatari clar prefixat, i  veia que l'activitat era molt diferent si anava dirigida a estudiants d'ESO,FP, Batxillerat, les seves famílies, universitaris, o a la ciutadania en general. Finalment vaig optar per definir els destinataris de l'activitat els estudiants d'ESO, FP o Batxillerat. D'aquesta manera l'activitat quedarà enmarcada en una determinada franja d'edat, i es podrà oferir a centres educatius de secundària o postobligatòria, i es realitzarà sota demanda del propi centre.
Volia fer una activitat en la que els joves haguessin de prendre un rol actiu i s'impliquessin, i no nomès escoltar una xerrada sobre mobilitat internacional. També creia important que utilitzessin internet  així com manipular els papers i butlletins informatius sobre els diferents programes, per aprendre  com buscar les informacions que necessiten, saber discriminar la informació que no és rellevant ( aprendre a aprendre). També és important els aspectes motivacionals, i tractar el tema de les pròpies expectatives.
A mode molt resumit, l'activitat tindria 4 parts:
- Enquesta pretaller: es passa als joves una petita enquesta on s'han de plantejar alguns aspectes en relació a una experiència d'estudis a l'estranger: t'ho has plantejat mai? quins aspectes positius creus que et pot aportar?Quins inconvenients?Quins aspectes creus que hauries de tenir en compte?Coneixes alguns programes o beques? Volem veure una mica els seus coneixements previs, i que facin l'esforç de situar-se en el context de l'activitat.
- Xerrada amb una presentació en powepoint amb els continguts més rellevants sobre la temàtica. Malgrat és una exposició, intentem que els joves puguin participar i fer preguntes si en tenen, per mantenir la seva atenció.
- "Monta la teva estada". Es tracta de fer com un petit simulacre , com si haguessin decidit que volen fer una experiencia d'estudis a l'estranger, i han de veure com ho han de planificar. Amb l'ajuda d'una fitxa-guia els joves han de fer un procés de reflexió sobre les seves possibilitats: quins idiomes parlo i quins necessitaria parlar, nivell educatiu que tinc, tipus d'estada que m'agradaria, en quin país m'agradaria estudiar i perquè, quins programes o beques existeixen pel meu cas, que hauria de tenir en compte, etc,. Per aquesta part, els joves haurien de tenir acces a internet per poder fer una mica de recerca ( a partir del portal d'educaweb) i i també els oferim documentació en paper oferta per les ambaixades i oficines de relacions internacionals, perquè puguin remenar, i aprendre a cercar les informacions que necessiten. Malgrat cadascú ha de fer la seva propia fitxa, poden compartir entre ells les informacions, les recerques, els dubtes que els sorgeixin, les seves idees. Es tracta que sigui una part dinàmica, que interaccionin entre ells i amb la psicopedagoga que ajuda si cal, que s'ajudin entre ells, etc.
- Posada en comú, avaluació de l'activitat i conclusions.
El rol de la psicopedagoga que dinamitza l'activitat hauria de ser la d'acompanyar i guiar als joves en aquest procés, resoldre possibles dubtes, però sobretot ajudar-los a que ells mateixos es facin conscients i reflexionin sobre les seves possibilitats i limitacions del seu cas en particular, detectar mancances i potencialitats, etc. ( autorientació).

Vaig anar parlant amb l'equip d'orientadores per consensuar l'activitat, i em van donar alguns consells molt útils, sobretot a nivell metodològic i a la hora de desenvolupar el taller. Per exemple, cal pensar en el fet que alguns joves poden no estar gens motivats pel tema ni per l'activitat, doncs és una demanda del centre normalment i no dels propis joves,  pel que calia pensar estratègies i adapatcions del taller per incorporar-los a la dinàmica del taller, perquè almenys participessin d'alguna manera. Per exemple, si es mostren molt reticents a "preparar la seva estada", perquè diuen que no ho voldran fer mai,  donar-los la opció de reflexionar sobre tots els inconvenients i motius que tenen. I així vaig pensar diferents tipus d'adaptacions.
Un cop dissenyada l'activitat, m'hagués agradat poder-la portar a la pràctica amb un grup de joves i poder-la avaluar. Però la realitat és que una part de la feina de les orientadores d'Educaweb ( que va més enllà de la pràctica psicopedagógica) és "vendre" les activitats dissenyades als centres educatius o institucions publiques, i això comporta el seu temps, i que un centre ho demani. És una realitat que cal tenir molt en compte. Per tant, qualsevol activitat que dissenyem,  desprès cal adaptar-la a les necessitats i demandes de la institució que et demana de fer aquesta activitat, que serà diferent en cada cas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario